A tervezett tankönyvek listája |
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) koordinálja a
2014/2015-ös tanévtől az állami keretek között folyó tankönyvfejlesztést
és kiadást, amelynek eredményeként „új generációs” tankönyvekből
taníthatnak szeptembertől azokban az iskolákban, amelyek reprezentatív
minta szerint részt vesznek a tankönyvek kipróbálásában.
Az OFI az „új generációs” tankönyvek fejlesztését a TÁMOP 3.1.2-B/13 jelű projekt
keretein belül valósítja meg. Az új tankönyvek fejlesztésén együtt
dolgoznak a felsőoktatás és köznevelés elméleti és gyakorlati
szakemberei, digitális fejlesztők valamint a gyakorló pedagógusok. A
papír alapú tankönyvek készítésével párhuzamosan digitális tananyagok is
készülnek, melyek a projekt keretében kialakítandó Nemzeti Közoktatási
Portálon lesznek elérhetőek.
A kipróbálást követően mint tartós tankönyvek válnak a köznevelés rendszerének részévé.
Forrás: OFI
Volt szerencsém egy 9.o-szakiskolai közismereti kísérleti tankönyvből 1 félévet tanítani.Alapjában véve jó anyagnak találom.Igyekszik a kor követelményeinek megfelelni.Jó a projektalapú rendszerben és tantárgykoncentrációban való tanítás gondolata is.Néhány kérdés azonban megfogalmazódott bennem használata közben:
VálaszTörlésTartalmilag:
- Nem látom a be és kimeneti területet,azaz mennyi és milyen tudást feltételez ,ill.hová jusson el a tanuló a vizsgákig?általános iskola osztályaiban tanuló nem kapott kellő előkészítést,sem az anyag mennyjségével,sem annak tartalmi sokszínűségével,gyakori váltakozásával nem bírkózik,csak, egy szúk réteg
- ha az
- feltétlenül fontosnak tartom a papíralapú munkafüzet használatát
- a könyv feltételezi,hogy bizonyos tantárgyak egy kézben vannak
- mivel a kommunikáció fejezetben médiaismeretet is tanít,így a tanulóknak ebből is naprakészen kellene lenniük
- adott tantárgyakhoz kevés a feladat
Formailag:
- nagyon apró betűkkel van írva,és pl- a benne lévő térképek szintén aprók
Pedagógus szemszögéből:
- egy rutinos,régen a pályán lévő kolléga eddig is így kellett tanítson,egy pályakezdő,friss diplomás viszont még megsegítéssel is nehezen tudja alkalmazni,hiszen számára maga a tanítás ténye is feladat,főleg az első években!
- Speciális terület!
- A tanulásában akadályozott tanulók oktatására-nevelésére a jelenlegi formában alkalmatlan!
pl:logikát igénylő feladatok
nehéz fogalmak megjelenése
elvonatkoztatások sokasága
Mindez az említett tagozaton is használható,ha helyi sajátosságokra át van írva,és a követelmény hozzá van igazítva a tanulók problémáihoz.