2014. február 12., szerda

Mappa portfólió az óvodás gyermekről

Az Óvodavezetési Ismeretek februári számában olvasható az óvoda –iskola átmenet támogatását szolgáló mappa portfólió, amely új fejlesztése lehet az ezt felvállaló intézményeknek. A mappa portfólió a TÁMOP 3.1.1 II. szakasza keretében nyert kidolgozást. A javaslat szabadon variálható, az eddigi tapasztalatoknak, az intézmény helyi sajátosságainak megfelelően. Adaptációja bemutatható az e-portfólióban is.





A fejlődés és fejlesztés nyomon követésének lehetséges mappa-gyakorlata
Óvodapedagógus körökben – manapság – a portfólióról elsősorban az óvodapedagógus portfóliója jut eszünkbe.  A közvetlen aktualitások mellett azonban a gyermeki portfólió szakmai kidolgozása is vállalható, – érdemes ezen gondolkodni.   A cikkben bemutatásra kerülő struktúra-javaslat szabadon variálható, illeszthető a saját intézmény arculatához, jelenlegi gyakorlatához.
Az Óvodavezetési Ismeretek őszi számaiban került bemutatásra az Educatio Nkft. szakmai felügyeletével irányított, a TÁMOP 3.1.1 II. szakasza keretében megvalósuló óvodai kutatás-fejlesztés, amelynek két témája az eredményes óvoda-iskola átmenet és a hátránycsökkentés intézményi támogatása. A kutatás-fejlesztés egyik kiemelt javaslata az eredményes óvoda-iskola átmenet jó gyakorlatait feltárva közvetlenül kapcsolódik a 20/2012. (VIII.31.) EMMI rendelet módosításához, amely kötelező dokumentációvá teszi a gyermek fejlődésének nyomon követését. Az említett javaslat lényegében azt tartalmazza, hogy az óvoda által vezetett dokumentáció hasznosulása ne csak a tankötelezettség megkezdésében jelentsen szakmai támogatást (erre vonatkozik pl. a 15/2013. (III.26.) EMMI rendelet 7.§ ((1) ad pontja), hanem egységes szabályozásban is jelenjen meg az iskola részéről való átvétel és együttműködés.

A mappa portfólió rendszer felépítése az óvodában
A mappákat összefoglaló táblázat információiból látható, hogy az egyes óvodai években más és más prioritással készülnek, egészülnek ki a portfóliók.

Gyűjtő mappa:
  • Funkciója központi, innen indul ki minden tartalmi mappa összerendezése.
  • Ha az alap gyűjtő mappa hiányos, akkor a belőle építkező mappák sem mutathatnak a gyermekről teljes képet.
  • Az információk tárházát jelenti az elektronikus rögzítő felület által adott formátumok felhasználásával:
  • dokumentumok: a gyermek rajzai, események, történések bemutatása; jellemzések, esetleírások, személyes feljegyzések, vidám mondatok
  • képek: a gyermek játékáról, kapcsolatairól és tevékenységeiről, szocializációs törekvésekről; gyermekmunkák szkennelése; hangulatok, érzések megörökítése, a 3-4 év folyamatos dokumentálása
  • videofelvételek/hangfelvételek: Az évenkénti felvételt javasolunk, nagyon élvezik a gyerekek, amikor nagycsoportban visszahallgatják, illetve vissza nézik magukat. A szülőknek is különös értékkel bír.  Lehetőséget biztosít a gyermekek külső fejlődésnek nyomon követésére, segíti az integritás megvalósulását.
Fejlődési mappa: alapvető célja a gyermek fejlődését, előrehaladását bemutatni, az adatok összehasonlító elemzését tartalmazhatja.
Folyamat mappa: bármilyen nevelési folyamatra aktualizálható, az egy-egy területhez tartozó minden kis építőelem bekerül ide.
Bemutató mappa: a gyermek optimális személyiségfejlődését mutatja, eredményekkel, részletekkel, az óvodai időszak zárásaként, készülve az iskolába. Fontos prioritásokat élvez benne a különböző készségek, kompetenciák bizonyítása, a gyermek személyiségének összetettségét, sokszínűségét mutatva.
Bemutató tabló: időben egyszer, záró bemutató tabló funkcióval kiállítás készítése. Az egyénenként elkészülő tabló 50x70 cm-es, keretezett formátumú. A tablók, poszterek alkalmasak arra, hogy a válogatás után egy egyedi design-nal (képpel, rajzzal, fotóval) minden gyermek a saját arculatát mutassa be. A gyermek közösen dönt az óvodapedagógussal és a szülőkkel arról, hogy mire büszke, mi kerüljön a tablóra az óvodai 3-4 év anyagából.
Értékelő mappa: szerepe kiemelkedő az egyéni fejlesztési tervek készítésében, a gyermekekkel való egyéni törődés tekintetében.

Speciális mappa lehet:
  • „Mi leszek, ha nagy leszek?” című mappa: a távolabbi jövőképhez kötődő elképzelések, rajzok, fogalmazványok, interjúk, videofelvételek stb.
  • „Iskolába készülök” című mappa: segíthet áthidalni az óvoda-iskola átmenet feszültségét, hiszen a gyermeknek alkalma van beszélni róla, készülni rá, mappát rendezni (például: mit vinnél magaddal, mire vagy büszke, mit jelentett számodra az óvodában eltöltött 3-4 év; tehetséges területek bemutatása, mérési eredmények, pedagógiai jellemzések, szakmai team értékelések, visszajelzések, visszatükrözések a gyermekről, családjáról).
Forrás: www.sulinet.hu

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése