2014. április 30., szerda

Az oktatási igazolványok és a magyar állami ösztöndíj szabályozása

Megjelent a Kormány 74/2014. (III. 13.) Korm. rendelete „Az oktatási igazolványok, a magyar állami ösztöndíj szabályozására vonatkozó egyes kormányrendeletek módosításáról”, a Magyar Közlöny 2014. évi 38. számában.

A rendelet több ponton módosítja az „oktatási igazolványokról szóló362/2011. (XII. 30.) Korm. Rendeletet. Legfontosabb változás, hogy a módosítás következtében a Rendelet 2. § (1) bekezdése kiegészül azzal, mely szerint az oktatási igazolvány tartalmazza az igazolvány kiállításának napját, valamint az igazolvány egyedi azonosítására szolgáló adatchip azonosítót. Ez lehetetlenné teszi az esetleges visszaéléseket.

Módosul a Rendelet továbbá abban is, hogy a 6. § a, b és e, pontjainak változása értelmében a köznevelésben kiadásra kerülő oktatási igazolvány esetében az Nktv. szerinti nevelési-oktatási és fejlesztő iskolai oktatás feladatát ellátó intézmény az illetékes. A felsőoktatásban kiadásra kerülő oktatási igazolvány esetében az Nftv. 1. számú mellékletében szereplő intézmény a felelős, ugyanakkor a Nktv. 96. § (1) bekezdés szerinti nem köznevelési intézményben pedagógus munkakörben foglalkoztatott személyek oktatási igazolványainak kiadása esetében a fővárosi, ill. megyei kormányhivatal.

A pontosság és az esetleges visszaélések megszültetése érdekében módosul a Rendelet 8. § (1) mely szerint az adatkezelő az oktatási igazolvány tekintetében meghatározott nyilvántartást vezet az Nktv., valamint az Nftv. által meghatározott adatokról. Könnyítés azonban, hogy a Rendelet 10. § (1) bekezdés c) pontja szerint igazolvány időbeli korlátozás nélkül igényelhető.

A Rendelet 13. § (1) módosítása értelmében Diákigazolványra jogosult az Nktv. szerinti iskolai feladatot és fejlesztő nevelés-oktatás feladatát ellátó intézmény tanulója. Ugyanúgy módosul a Rendelet 16. § (2) bekezdése, mely a felsőoktatásban tanulók esetében elrendeli, hogy a felsőoktatási intézménybe beiratkozott hallgató a diákigazolvány igénylést a közreműködő intézmény tanulmányi rendszerében kezdeményezi. Az igénylés előtt a jogosult köteles összevetni a tanulmányi rendszerben róla nyilvántartott személyes adatokat a NEK adatlap adattartalmával.
A pontosságot segíti a Rendelet 17. § (4) bekezdésének módosítása is, amely rögzíti, hogy az adatkezelő ingyenesen biztosítja a KIR honlapján az igénylő felülethez a hozzáférést a közreműködő intézmény számára. Az igénylő felületen az adatkezelő meg nem változtatható módon biztosítja a közreműködő intézmény számára a KIR-ben nyilvántartott és a diákigazolvány előállításához szükséges intézményi és tanulói adatokat.

A Rendelet 19. § (4) bekezdésének módosítása az igazolvánnyal még nem rendelkezők számára jelent könnyítést. Ebben lehetőséget biztosít arra, hogy amennyiben a jogosult nem rendelkezik oktatási azonosító számmal, a diákigazolvány iránti igényét az oktatási azonosító szám megállapítására irányuló kérelemmel együtt nyújthatja be. Ebben az esetben a jogosult a diákigazolvány iránti kérelemmel hozzájárulását adja ahhoz, hogy az adatkezelő a diákigazolvány előállításához szükséges személyes adatait meghatározott módon és ideig kezelhesse.
A Rendelet 23. §-a módosítása rögzíti a Pedagógusigazolványra jogosultak körét, melyet az Nktv. 63. § (3) bekezdésében meghatározott munkakört betöltők, az Nktv. 96. § (1) bekezdésében meghatározott intézményben pedagógus-munkakörben közalkalmazotti jogviszonyban vagy munkaviszonyban foglalkoztatottak, valamint a korhatár előtti ellátásba vagy nyugállományba helyezett személyek körében határoz meg.

Segíti a pedagógusigazolvány megszerzését a Rendelet 26. § (7) bekezdésének módosítása, amely rögzíti, hogy amennyiben a jogosult nem rendelkezik oktatási azonosító számmal, a pedagógusigazolvány iránti igényét az oktatási azonosító szám megállapítására irányuló kérelemmel együtt nyújthatja be. A munkáltató igazolással igazolja, hogy pedagógus munkakörben foglalkoztatják, vagy pedagógus munkakörből helyezték korhatár előtti ellátásba vagy nyugállományba.

A felelősség megállapítása és következményeiről szóló változtatás jelent meg a Rendelet 34. § (6) bekezdésének módosításában. A tanulmányi rendszerrel rendelkező felsőoktatási intézmények által továbbított oktatási igazolvány igénylése esetén a jogosult felel az adatok valóságtartalmáért.  A jogosult által szolgáltatott valótlan adatok alapján valótlan adattartalommal előállított oktatási igazolvány kicserélésének teljes költsége a jogosultat terheli. A Rendeletmódosítás kiterjed továbbá arra is, hogy minden esetben a régebbi „fénykép és aláírás” szövegrész helyébe a „jogosulti arckép és aláírás” szöveg kerüljön.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése