2014. március 13., csütörtök

Jogszabályfigyelő - tankönyvügy


A Magyar Közlöny 2014/37. számában megjelent a 17/2014. (III. 12.) EMMI rendelet a tankönyvvé, pedagógus-kézikönyvvé nyilvánítás, a tankönyvtámogatás, valamint az iskolai tankönyvellátás rendjéről

Hatályos: 2014. 03. 13., 2014. 04. 12.


Hatályon kívül helyezett jogszabály

16/2013. (II. 28.) EMMI rendelet a tankönyvvé nyilvánítás, a tankönyvtámogatás, valamint az iskolai tankönyvellátás rendjéről

A Rendelet meghatározza a tankönyvvé nyilvánítás feltételeit, engedélyezését és rögzíti, hogy tankönyvvé nyilvánítási eljárás kérelemre indul. A Rendelet továbbá rögzíti, hogy az eljárás tartama alatt a benyújtott könyvet a kérelmező sem tartalmában, sem kivitelében nem változtathatja meg.
Ez alól csak az kivétel, melyet az oktatásért felelős miniszter választott ki. Az Oktatási Hivatalhoz benyújtott tankönyvet kirendelt szakértők véleményezik a Rendelet 7. § -ban rögzített és szabályozott szempontok szerint.

A Rendelet 11. § rögzíti, hogy azt a könyvet, amelyet a miniszter nyilvános pályázati eljárás során választott ki, illetve, amelyet a miniszter kezdeményezésére a kísérleti tankönyvfejlesztési program keretében fejlesztettek ki, az Oktatási Hivatal tizenöt napon belül tankönyvvé nyilvánítja.
A Rendelet külön szabályozza a kísérleti tankönyv kipróbálási folyamatát, melynél fontos szerepet kap a hatásvizsgálat, a gyakorlati alkalmasságának a vizsgálata, valamint az a szabályozás, mely szerint a vizsgálatba legalább tíz iskolát be kell vonni.

A Rendelet 12. § (1) rögzíti, hogy a könyv tankönyvvé, pedagógus-kézikönyvvé nyilvánításának hatálya annak a tanévnek az utolsó napjáig tart, amelyik a határozat jogerőre emelkedését követő ötödik naptári évben fejeződik be.

A Rendelet 19. § (1) meghatározza, hogy az Oktatási Hivatal évente összeállítja a tankönyvek, pedagógus-kézikönyvek adott tanévre vonatkozó hivatalos tankönyvjegyzékét, és legalább húsz nappal az iskolai tankönyvrendelés határidejét megelőzően megküldi a miniszter részére az oktatásért felelős minisztérium honlapján való közzététel céljából, továbbá gondoskodik a tankönyvjegyzék folyamatos felülvizsgálatáról.

A Rendelet kitér a digitális tananyag használatára is. A 22.§ (5) pontja értelmében az ilyen formátumban megjelenő tananyag jóváhagyása, valamint a jóváhagyás meghosszabbítása a 12. § (1) bekezdésében meghatározottak szerint öt évre szól.
Szakképzési tankönyvek esetében a tankönyvjegyzéket az adott szakképesítésért felelős miniszter állítja össze és küldi meg közzététel céljából – az adott tanévi tankönyvjegyzék esetében első alkalommal november 20-áig – az Oktatási Hivatalnak.

A Rendelet 24. § -a rögzíti, hogy amennyiben az egyházi jogi személy a nevelési-oktatási intézményben fakultatív hitoktatást, hit- és erkölcstanoktatást szervez az itt alkalmazott könyv a jóváhagyási eljárás mellőzésével az egyháznak az Oktatási Hivatalhoz tett bejelentése alapján tankönyvnek minősül.

A köznevelési intézményeket leginkább érintő terület, az iskolai tankönyv-támogatási és -megrendelési igények felmérésének folyamata, a Rendelet 25. § -ban található. Ennek értelmében az iskola igazgatója minden év június 10-éig köteles felmérni, hány tanulónak kell vagy lehet biztosítani a tankönyvellátást az iskolai könyvtárból, könyvtárszobából történő tankönyvkölcsönzés útján, hányan kívánnak használt tankönyvet igénybe venni vagy új tankönyvet vásárolni.  A felmérés során tájékoztatni kell a szülőket arról, hogy várhatóan mely tanulók lesznek jogosultak ingyenes tankönyvellátásra. Ezzel egyidejűleg tájékoztatást kell adni arról, hogy az iskola, az iskola fenntartója vagy működtetője, illetve más támogató kíván-e biztosítani bármely további tankönyv-támogatási kedvezményt. Ezt a felmérést az iskolába belépő új osztályok tanulói esetében a beiratkozás napjáig kell elvégezni.
Az iskola igazgatója az felmérés alapján megállapítja, hány tanuló esetében kell biztosítani az ingyenes tankönyveket, a normatív kedvezményt, a megállapított tanulói térítési díj ellenében a nemzetiségi tankönyveket. Ezeket az igényeket igénylőlapon lehet benyújtani. Az igénylőlap benyújtásával egyidejűleg be kell mutatni a normatív kedvezményre való jogosultságot igazoló iratokat vagy az 5. melléklet szerinti igénylőlapon nyilatkozni kell a normatív kedvezményre való jogosultság későbbi időpontban történő igazolásáról. Az iratok bemutatásának tényét az iskola igazgatója rávezeti az igénylőlapra. 

A Rendelet 26. §-a szabályozza a 25. §-ban felsorolt kedvezményekre történő jogosultság igazolásához szükséges iratok formáját, tartalmát, bemutatásának kötelezettségét. Ezzel kapcsolatban a Rendelet leszögezi, hogy az iskola nem kérhet igazolást olyan adatokról, amelyek tekintetében az Ntt. vagy az Nkt. alapján adatkezelőnek minősül, illetve amelyeket a szülő hozzájárulásával kezel.
A továbbiakban a felmérés eredményéről az iskola igazgatója minden év június 15-éig tájékoztatja nevelőtestületet, az iskolaszéket, a szülői szervezetet, közösséget, az iskolai diákönkormányzatot, az iskola fenntartóját, és kikéri a véleményüket az iskolai tankönyvtámogatás rendjének meghatározásához.  Az iskola igazgatója a véleményezésre jogosultak véleménye alapján minden év június 17-ig meghatározza az iskolai tankönyvellátás rendjét, és erről a helyben szokásos módon tájékoztatja a szülőt vagy a nagykorú cselekvőképes tanulót, továbbá a fenntartót.

A Rendelet értelmében az iskola kezdeményezheti a tankönyvellátás támogatásának megállapítását a fenntartónál az állami tankönyvtámogatásra nem jogosult tanulók részére, egyidejűleg jelenti a fenntartó részére a támogatásra jogosultak számát.

A Rendelet 27. § (1) értelmében a tankönyvek országos megrendelése, beszerzése és az iskoláknak történő eljuttatásának megszervezése, valamint a tankönyvek vételárának beszedése a Könyvtárellátó feladata. A Könyvtárellátó az állami intézményfenntartó központ fenntartásában működő iskolák tankönyvellátása vonatkozásában a központtal, a nem a központ által fenntartott iskolák ellátása vonatkozásában az iskolákkal tankönyvellátási szerződést köt.

A Rendelet 29. § -a szabályozza az iskolai tankönyvrendelés folyamatát is. Ennek értelmében az iskola a fenntartója egyetértésének beszerzését követően közvetlenül a Könyvtárellátó által működtetett elektronikus információs rendszer alkalmazásával a rendelést közvetlenül a Könyvtárellátónak küldi meg. A Rendelet rögzíti a rendelés-pótrendelés határidejét is.
Az iskola az iskolában alkalmazott és az adott tantárgyhoz kifejlesztett, továbbá a tankönyvjegyzéken lévő pedagógus-kézikönyvek beszerzésére vonatkozó igényeit minden év június 30-áig pedagógus-kézikönyvenként összesítve meghatározza, és a pedagóguskézikönyv-ellátással kapcsolatos rendelését a tankönyvrendelés módosításának határidejéig megküldi a Könyvtárellátó részére. A kiadó az adott tankönyvéhez fejlesztett pedagógus-kézikönyveket térítésmentesen átadja a Könyvtárellátó részére, amely azokat az iskolák részére továbbítja.

A Rendelet 30. §-a rögzíti, hogy az iskolai tankönyvrendelésnél az iskolába belépő új osztályok tanulóinak várható, becsült létszámát is figyelembe kell venni. Az iskolai tankönyvrendelést oly módon kell elkészíteni, hogy a tankönyvtámogatás, a tankönyvkölcsönzés, a tankönyv tanórán kívüli elhelyezése az iskola minden tanulója részére biztosítsa a tankönyvhöz való hozzájutás lehetőségét.
A tankönyvrendelés végleges elkészítése előtt az iskolának lehetővé kell tennie, hogy azt a szülők megismerjék. A szülő nyilatkozhat arról, hogy gyermeke részére az összes tankönyvet meg kívánja-e vásárolni, vagy egyes tankönyvek biztosítását más módon, például használt tankönyvvel kívánja megoldani. A szülő döntését az iskolának tiszteletben kell tartani, annak megvalósítását segítenie kell. Ezzel kapcsolatban az iskolának legkésőbb május 31-ig – a helyben szokásos módon – közzé kell tennie azoknak a tankönyveknek, ajánlott és kötelező olvasmányoknak a jegyzékét, amelyeket az iskolai könyvtárból a tanulók kikölcsönözhetnek.
Az iskola igazgatója a Nemzeti alaptanterv felmenő rendszerű bevezetésével érintett iskolai évfolyamokon bármely tantárgyhoz, műveltségi területhez csak olyan tankönyvet rendelhet az iskolai tankönyvrendelés keretei között, amelyiknek a tankönyvvé nyilvánítása a kerettantervi rendelet kihirdetését követően történt, feltéve, hogy az adott tantárgyhoz, műveltségi területhez a kerettantervi rendelet alapján került kiadásra vagy jóváhagyásra kerettanterv, továbbá szerepel ilyen tankönyv a hivatalos tankönyvjegyzéken.

A Rendelet 31. § -a külön intézkedik a vak és gyengénlátó tanulókkal foglalkozó iskola helyzetével, az itt történő tankönyvrendelési feladatokkal.

A Rendelet 32. §- a rögzíti, hogy az iskola igazgatójának meg kell neveznie a tankönyvfelelőst, annak feladatait, az iskolai tankönyvellátás során elvégzésre kerülő munka ellenértéke elismerésének elveit.
Az állami intézményfenntartó központ által fenntartott iskola esetében a központon keresztül az iskolának, a nem a központ által fenntartott iskola esetében az iskolának a Könyvtárellátó díjazást fizet. Ebből a feladatot végző pedagógus részesülhet.
Az iskola igazgatója gondoskodik arról, hogy a térítésmentesen biztosított tankönyveket és pedagógus-kézikönyveket az iskola könyvtári állomány-nyilvántartásába vegyék és elkülönítetten kezeljék, a tanuló, illetve a pedagógus részére az iskola házirendjében meghatározottak szerint bocsássák rendelkezésre. A tanulói tankönyvtámogatás módjáról a nevelőtestület dönt.

A Rendelet 36. § - a előírja, hogy a tankönyvjegyzéken a miniszter által kiadott nevelési-oktatási programokat és pedagógus-kézikönyveket is fel kell tüntetni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése