A Magyar Közlöny 2014/37. számában megjelent a 17/2014. (III. 12.) EMMI rendelet a tankönyvvé, pedagógus-kézikönyvvé nyilvánítás, a tankönyvtámogatás, valamint az iskolai tankönyvellátás rendjéről
Hatályos: 2014. 03. 13., 2014. 04. 12.
Hatályon kívül helyezett jogszabály
16/2013. (II. 28.) EMMI rendelet a tankönyvvé
nyilvánítás, a tankönyvtámogatás, valamint az iskolai tankönyvellátás rendjéről
A Rendelet meghatározza a tankönyvvé nyilvánítás feltételeit,
engedélyezését és rögzíti, hogy tankönyvvé nyilvánítási eljárás
kérelemre indul. A Rendelet továbbá rögzíti, hogy az eljárás tartama
alatt a benyújtott könyvet a kérelmező sem tartalmában, sem kivitelében
nem változtathatja meg.
Ez alól csak az kivétel, melyet az oktatásért felelős miniszter
választott ki. Az Oktatási Hivatalhoz benyújtott tankönyvet kirendelt
szakértők véleményezik a Rendelet 7. § -ban rögzített és szabályozott szempontok szerint.
A Rendelet 11. § rögzíti, hogy azt a könyvet,
amelyet a miniszter nyilvános pályázati eljárás során választott ki,
illetve, amelyet a miniszter kezdeményezésére a kísérleti
tankönyvfejlesztési program keretében fejlesztettek ki, az Oktatási
Hivatal tizenöt napon belül tankönyvvé nyilvánítja.
A Rendelet külön szabályozza a kísérleti tankönyv kipróbálási
folyamatát, melynél fontos szerepet kap a hatásvizsgálat, a gyakorlati
alkalmasságának a vizsgálata, valamint az a szabályozás, mely szerint a
vizsgálatba legalább tíz iskolát be kell vonni.
A Rendelet 12. § (1) rögzíti, hogy a könyv
tankönyvvé, pedagógus-kézikönyvvé nyilvánításának hatálya annak a
tanévnek az utolsó napjáig tart, amelyik a határozat jogerőre
emelkedését követő ötödik naptári évben fejeződik be.
A Rendelet 19. § (1) meghatározza, hogy az Oktatási
Hivatal évente összeállítja a tankönyvek, pedagógus-kézikönyvek adott
tanévre vonatkozó hivatalos tankönyvjegyzékét, és legalább húsz nappal
az iskolai tankönyvrendelés határidejét megelőzően megküldi a miniszter
részére az oktatásért felelős minisztérium honlapján való közzététel
céljából, továbbá gondoskodik a tankönyvjegyzék folyamatos
felülvizsgálatáról.
A Rendelet kitér a digitális tananyag használatára is. A 22.§ (5) pontja értelmében az ilyen formátumban megjelenő tananyag jóváhagyása, valamint a jóváhagyás meghosszabbítása a 12. § (1) bekezdésében meghatározottak szerint öt évre szól.
Szakképzési tankönyvek esetében a tankönyvjegyzéket az adott
szakképesítésért felelős miniszter állítja össze és küldi meg közzététel
céljából – az adott tanévi tankönyvjegyzék esetében első alkalommal
november 20-áig – az Oktatási Hivatalnak.
A Rendelet 24. § -a rögzíti, hogy amennyiben az
egyházi jogi személy a nevelési-oktatási intézményben fakultatív
hitoktatást, hit- és erkölcstanoktatást szervez az itt alkalmazott könyv
a jóváhagyási eljárás mellőzésével az egyháznak az Oktatási Hivatalhoz
tett bejelentése alapján tankönyvnek minősül.
A köznevelési intézményeket leginkább érintő terület, az iskolai
tankönyv-támogatási és -megrendelési igények felmérésének folyamata, a
Rendelet 25. § -ban található. Ennek értelmében az iskola igazgatója minden év június 10-éig
köteles felmérni, hány tanulónak kell vagy lehet biztosítani a
tankönyvellátást az iskolai könyvtárból, könyvtárszobából történő
tankönyvkölcsönzés útján, hányan kívánnak használt tankönyvet igénybe
venni vagy új tankönyvet vásárolni. A felmérés során tájékoztatni kell a
szülőket arról, hogy várhatóan mely tanulók lesznek jogosultak ingyenes
tankönyvellátásra. Ezzel egyidejűleg tájékoztatást kell adni arról,
hogy az iskola, az iskola fenntartója vagy működtetője, illetve más
támogató kíván-e biztosítani bármely további tankönyv-támogatási
kedvezményt. Ezt a felmérést az iskolába belépő új osztályok tanulói
esetében a beiratkozás napjáig kell elvégezni.
Az iskola igazgatója az felmérés alapján megállapítja, hány tanuló
esetében kell biztosítani az ingyenes tankönyveket, a normatív
kedvezményt, a megállapított tanulói térítési díj ellenében a
nemzetiségi tankönyveket. Ezeket az igényeket igénylőlapon lehet
benyújtani. Az igénylőlap benyújtásával egyidejűleg be kell mutatni a
normatív kedvezményre való jogosultságot igazoló iratokat vagy az 5. melléklet
szerinti igénylőlapon nyilatkozni kell a normatív kedvezményre való
jogosultság későbbi időpontban történő igazolásáról. Az iratok
bemutatásának tényét az iskola igazgatója rávezeti az igénylőlapra.
A
Rendelet 26. §-a szabályozza a 25. §-ban
felsorolt kedvezményekre történő jogosultság igazolásához szükséges
iratok formáját, tartalmát, bemutatásának kötelezettségét. Ezzel
kapcsolatban a Rendelet leszögezi, hogy az iskola nem kérhet igazolást
olyan adatokról, amelyek tekintetében az Ntt. vagy az Nkt. alapján
adatkezelőnek minősül, illetve amelyeket a szülő hozzájárulásával kezel.
A továbbiakban a felmérés eredményéről az iskola igazgatója minden év június 15-éig
tájékoztatja nevelőtestületet, az iskolaszéket, a szülői szervezetet,
közösséget, az iskolai diákönkormányzatot, az iskola fenntartóját, és
kikéri a véleményüket az iskolai tankönyvtámogatás rendjének
meghatározásához. Az iskola igazgatója a véleményezésre jogosultak
véleménye alapján minden év június 17-ig
meghatározza az iskolai tankönyvellátás rendjét, és erről a helyben
szokásos módon tájékoztatja a szülőt vagy a nagykorú cselekvőképes
tanulót, továbbá a fenntartót.
A Rendelet értelmében az iskola kezdeményezheti a tankönyvellátás
támogatásának megállapítását a fenntartónál az állami
tankönyvtámogatásra nem jogosult tanulók részére, egyidejűleg jelenti a fenntartó részére a támogatásra jogosultak számát.
A Rendelet 27. § (1) értelmében a tankönyvek
országos megrendelése, beszerzése és az iskoláknak történő
eljuttatásának megszervezése, valamint a tankönyvek vételárának
beszedése a Könyvtárellátó feladata. A Könyvtárellátó az állami
intézményfenntartó központ fenntartásában működő iskolák
tankönyvellátása vonatkozásában a központtal, a nem a központ által
fenntartott iskolák ellátása vonatkozásában az iskolákkal
tankönyvellátási szerződést köt.
A Rendelet 29. § -a szabályozza az iskolai
tankönyvrendelés folyamatát is. Ennek értelmében az iskola a fenntartója
egyetértésének beszerzését követően közvetlenül a Könyvtárellátó által
működtetett elektronikus információs rendszer alkalmazásával a rendelést
közvetlenül a Könyvtárellátónak küldi meg. A Rendelet rögzíti a
rendelés-pótrendelés határidejét is.
Az iskola az iskolában alkalmazott és az adott tantárgyhoz
kifejlesztett, továbbá a tankönyvjegyzéken lévő pedagógus-kézikönyvek
beszerzésére vonatkozó igényeit minden év június 30-áig
pedagógus-kézikönyvenként összesítve meghatározza, és a
pedagóguskézikönyv-ellátással kapcsolatos rendelését a tankönyvrendelés
módosításának határidejéig megküldi a Könyvtárellátó részére. A kiadó az
adott tankönyvéhez fejlesztett pedagógus-kézikönyveket térítésmentesen
átadja a Könyvtárellátó részére, amely azokat az iskolák részére
továbbítja.
A Rendelet 30. §-a rögzíti, hogy az iskolai
tankönyvrendelésnél az iskolába belépő új osztályok tanulóinak várható,
becsült létszámát is figyelembe kell venni. Az iskolai tankönyvrendelést
oly módon kell elkészíteni, hogy a tankönyvtámogatás, a
tankönyvkölcsönzés, a tankönyv tanórán kívüli elhelyezése az iskola
minden tanulója részére biztosítsa a tankönyvhöz való hozzájutás
lehetőségét.
A tankönyvrendelés végleges elkészítése előtt az iskolának lehetővé
kell tennie, hogy azt a szülők megismerjék. A szülő nyilatkozhat arról,
hogy gyermeke részére az összes tankönyvet meg kívánja-e vásárolni, vagy
egyes tankönyvek biztosítását más módon, például használt tankönyvvel
kívánja megoldani. A szülő döntését az iskolának tiszteletben kell
tartani, annak megvalósítását segítenie kell. Ezzel kapcsolatban az
iskolának legkésőbb május 31-ig – a helyben
szokásos módon – közzé kell tennie azoknak a tankönyveknek, ajánlott és
kötelező olvasmányoknak a jegyzékét, amelyeket az iskolai könyvtárból a
tanulók kikölcsönözhetnek.
Az iskola igazgatója a Nemzeti alaptanterv felmenő rendszerű
bevezetésével érintett iskolai évfolyamokon bármely tantárgyhoz,
műveltségi területhez csak olyan tankönyvet rendelhet az iskolai
tankönyvrendelés keretei között, amelyiknek a tankönyvvé nyilvánítása a
kerettantervi rendelet kihirdetését követően történt, feltéve, hogy az
adott tantárgyhoz, műveltségi területhez a kerettantervi rendelet
alapján került kiadásra vagy jóváhagyásra kerettanterv, továbbá szerepel
ilyen tankönyv a hivatalos tankönyvjegyzéken.
A Rendelet 31. § -a külön intézkedik a vak és
gyengénlátó tanulókkal foglalkozó iskola helyzetével, az itt történő
tankönyvrendelési feladatokkal.
A Rendelet 32. §- a rögzíti, hogy az iskola
igazgatójának meg kell neveznie a tankönyvfelelőst, annak feladatait, az
iskolai tankönyvellátás során elvégzésre kerülő munka ellenértéke
elismerésének elveit.
Az állami intézményfenntartó központ által fenntartott iskola
esetében a központon keresztül az iskolának, a nem a központ által
fenntartott iskola esetében az iskolának a Könyvtárellátó díjazást
fizet. Ebből a feladatot végző pedagógus részesülhet.
Az iskola igazgatója gondoskodik arról, hogy a térítésmentesen
biztosított tankönyveket és pedagógus-kézikönyveket az iskola könyvtári
állomány-nyilvántartásába vegyék és elkülönítetten kezeljék, a tanuló,
illetve a pedagógus részére az iskola házirendjében meghatározottak
szerint bocsássák rendelkezésre. A tanulói tankönyvtámogatás módjáról a
nevelőtestület dönt.
A Rendelet 36. § - a előírja, hogy a
tankönyvjegyzéken a miniszter által kiadott nevelési-oktatási
programokat és pedagógus-kézikönyveket is fel kell tüntetni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése