Az EMMI közleményt tett közzé a fogyatékosság típusának megfelelő szakirányon szerzett gyógypedagógusi szakképzettségekről.
Az Nkt. 47. § (9) bekezdése kimondja, hogy a gyógypedagógiai
nevelésben, oktatásban részt vevő nevelési-oktatási intézményben,
pedagógus munkakörben való alkalmazás feltétele a fogyatékosság
típusának megfelelő szakirányon szerzett gyógypedagógusi,
gyógypedagógiai tanári, konduktori, konduktor-óvodapedagógusi,
konduktor-tanítói, terapeuta szakképzettség, ha az óvodai foglalkozás,
vagy a tanórai foglalkozás elsődleges célja - a sajátos nevelési
igényből eredő hátrány csökkentése, - az egészségügyi és pedagógiai célú
habilitáció, rehabilitáció, - az értelmi fogyatékossággal élő tanuló
iskolai nevelés-oktatása a külön e célra létrehozott gyógypedagógiai
nevelési-oktatási intézményben, óvodai csoportban, iskolai osztályban
történik.
A Minisztérium szakmai véleménye szerint, a jelen hatályos
jogszabályok alapján a fogyatékosság típusának megfelelő szakirányon
szerzett gyógypedagógusi, gyógypedagógiai tanári, terapeuta
szakképzettség:
- mozgásszervi fogyatékosság esetén a szomatopedagógia, szomatopedagógus szak, szakirány,
- látási fogyatékosság esetén a tiflopedagógia szak, illetve a látássérültek pedagógiája szak, szakirány,
- hallási fogyatékosság esetén a szurdopedagógia szak, illetve a hallássérültek pedagógiája szak, szakirány,
- enyhe értelmi fogyatékosság esetén az oligofrénpedagógia szak,
illetve a tanulásban akadályozottak pedagógiája szak, szakirány,
- középsúlyos értelmi fogyatékosság esetén az oligofrénpedagógia
szak, illetve az értelmileg akadályozottak pedagógiája szak, szakirány,
- beszédfogyatékosság esetén a logopédia, logopédus szak, szakirány,
- az egyéb pszichés fejlődési zavar esetén – valamennyi zavar
tekintetében – a pszichopedagógia, pszichopedagógus szak, szakirány,
- az egyéb pszichés fejlődési zavar esetén – kizárólag a diszlexia,
diszgráfia és diszkalkulia tekintetében – a pszichopedagógia,
pszichopedagógus, a logopédia, logopédus, valamint a tanulásban
akadályozottak pedagógiája szak, szakirány bármelyike,
- autizmus spektrum zavar esetén az autizmus spektrum pedagógiája
szakirány, valamint az autizmus spektrum zavarok pedagógiája szakirányú
továbbképzésben szerzett szakképzettség,
- több sajátos nevelési igény-típus együttes előfordulása, valamint a
súlyos és halmozottan fogyatékos gyermekek, tanulók esetén a sajátos
nevelési igény típusának megfelelő gyógypedagógusi szakképzettséget az
adott gyermek, tanuló, osztály, vagy csoport sajátosságainak
figyelembevételével, egyedileg kell meghatározni.
Ezen közlemény a konduktor, konduktor-óvodapedagógus,
konduktor-tanító, konduktor (óvodapedagógus), konduktor (tanító)
végzettséggel és szakképzettséggel rendelkezők alkalmazási feltételeit
és kompetenciakörét nem érinti.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése